W dniach 17-19.09.2019 r. odbył się w Opolu II Kongres Żeglugi Śródlądowej, którego organizatorem był Wojewoda Opolski. Śląskie Centrum Logistyki wzięło udział w wydarzeniu jako Partner Kongresu.
Wydarzenie rozpoczęło się we wtorek zamkniętymi dla publiczności obradami Rady Promocji Żeglugi Śródlądowej.
Ponad 700 uczestników – głównie przedsiębiorców i samorządowców – zgromadziła jego główna część – konferencja pod hasłem „W stronę korzyści”.
W środę podczas kilku paneli omówione zostały m.in. możliwości finansowania sektora żeglugi śródlądowej, stan prac nad programami dla Odry i Wisły, plany rozwoju turystyki wodnej i śródlądowej żeglugi pasażerskiej, rozwój digitalizacji systemu nawigacyjnego.
Minister Marek Gróbarczyk otwierając konferencję podkreślił, że Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej będzie konsekwentnie działać w celu przywrócenia należnej roli gospodarczej polskim rzekom.
Podczas Konferencji Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” podpisało umowę na projekt budowlany i projekt wykonawczy stopnia wodnego „Ścinawa” na rzece Odrze, a także list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie promocji żeglugi śródlądowej, turystyki wodnej oraz racjonalnego korzystania z zasobów wodnych.
Według założeń planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030, szacunkowe koszty budowy i modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra-Dunaj wyniosą od 16,5 do 22,6 mld zł. Przebudowa środkowego i dolnego odcinka Wisły od Warszawy do Gdańska to koszt ok 31,5 mld zł. Budowa Kanału Śląskiego może kosztować 11 mld zł, a drogi wodnej Warszawa-Brześć od 8,1 do 25,5 mld zł”.
Ostatniego dnia kongresu w Opolu odbyło się posiedzenie Zarządu Inland Navigation Europe – europejskiej organizacji wspierającej i promującej śródlądowy transport wodny.
/źródło: serwis internetowy Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /